Wednesday, 13 April 2011

BEN ASHAARI BICARA KASIH AYAH

  1. Ceritakan segala segala kenangan pahit manis anda bersama ayah tersayang ... Tidak kurang dari 100 patah perkataan dalam 4 perenggan ..
Dulu keputusan saya tak la ok sangat time SPM, memang tak dapat nak masuk IPTA la. Jadi papa hantar Qis pergi kolej swasta. Mula2 qis tak nak pergi sebab yuran swasta mahal sangat, takut papa yang terbeban.

Tapi papa kata semua okey je..qis pun ikut ja kata papa qis. Qis nangis sangat2 dekat dalam blik sebab qis tahu papa tak cukup duit nak masukkan qis dekat kolej tapi demi pelajaran qis papa sanggup buat apa ja.

Masa nak masuk kolej tu papa bawa duit seribu lebih ja. Ingat cukup, sampai ja dekat kolej dorang minta 2 ribu lebih yuran masuk. Qis kata dekat papa. Tak paya la,qis kerja ja…buang duit, baik qis tolong papa dengan mama ja..

Tapi papa berkeras juga nak qis masuk kolej. Qis terharu sangat2..papa betul2 nak qis sambung belajar dan Berjaya macam orang lain. Papa minta qis tunggu kejap dan papa nak cari duit kejap. Qis tunggu…akhirnya papa bawa duit yuran untuk qis…Qis macam nak nangis ja masa tu…pengorbanan papa sangat banyak untuk qis…qis takkan pernah lupa.Akhir nya qis Berjaya habiskan diploma nie..dan sekarang ambil degree lagi. Doakan Qis Berjaya yea…itu kenangan pahit manis bersama papa yang sangat Qis sayang.
  1. Apakah cara terbaik mendidik anak kita di zaman yang penuh mencabar ini ?
Ntah Qis pun belum lagi kahwin..jadi qis tak tau sangat la..tapi yang qis rasa anak2 sekarang harus kita tekankan dengan pelajaran bukan dengan duit sahaja. Anak juga harus kita jaga dan bimbing dengan baik untuk menjadi yang terbaik. Kita sebagai ibu bapa harus peka dengan kegiatan anak2 sekarang…dan menjadi kawan yang rapat buat dia…supaya dia senang berkongsi masalah dan apa juga keadaan. Marah taka pa tanda kita sayang dorang tapi jangan berlebihan sehingga mencederakan anak2 kita sendiri…panjang pula komen saya nie…ok itu je la…sekian.

Sebagai blogger baru saya pun ikut segmen Abg Ben nie…Nie pun kawan saya yang kenal kan..dia kata nie Otai blogger…jadi Qis pun ikut la..lagi pun qis baru dekat dunia blogger nie…Sekian….

23 comments:

Cahaya Qaseh said...

singgah dr segmen abg ben..sebak aje bca entri y lain2 t'masuk y u punya..kite rindu arwah papa kite..huhuhu..

p/s:i folow..

Qiszana said...

iya...terima kasih singgah blog saya ni...

[k]o{q}i[n] said...

first...!!!!

Dekcik said...

singgah lah blog dekcik..
bce ngah penuh hayati..

http://sweetchoc91.blogspot.com/2011/04/ben-ashaari-bicara-kasih-ayah.html

iLa suHaiLa said...

well done..!gudluck ek..

Fuuyooh said...

salam kenal .. pak aji datang dari blog haji ben.. hehe

bersama kak Es said...

sedeyy :(

Bella Bell said...

baca sambil meleleh air mata..


gud lark Qis...do ur best k! ^____^v

follow u...

anamizu said...

cik ana pun org susah..
mak & abah susah payah kumpul duit nk bg kami adik beradik smbung study..
syg mak abah!!! ^^

mas saari said...

singgah baca entri tentang ayah!
begitulah pengorbanan seorang ayah..

cik najihah said...

bes entry kamu dear :)

eyna azmi said...

singgah dari blog BA..

fashah84 said...

salam..

kasih ayah sampai ke syurga..tiada duanya..

MyMye MyMya said...

Singgah sini baca entri :D

Hazrina Erin said...

ayah adalah yg terbaik!^^

mari2 singgah^^
http://whenisaidsomething.blogspot.com/2011/04/ben-ashaari-bicara-kasih-ayah.html

Hanieqha said...

slamat maju jaya dlm bidang blogging ni.. :D

melody mocker said...

wahhh! menakjubkan!

msredcheesecake said...

hi ms qiszana,
terharunye. teringat arwah abah msred.

wanie misa amane said...

salam, baca entry awak, dari segmen abg ben ^__^

Cik Cempaka said...

ayah memang akan usahakan juga untuk kebaikan anaknya,,,

Jangan sia-siakan pengorbanan dia yer ^^

fRaMe+LenSeS said...

tade yang lebih tacing dari kisah Ayah dan Mama.

Nadh sayang ayah nadh jugak.. ;)
Salam singgah salam ziarah dari nadh..
kita jadi anak soleh solehah untuk Ayah ye. yang mendoakan kebahagiaan depa dunia dan akhirat..

Nadh datang melawat ni.. ;)
kisah anak Ayah Budak Nakal

@juera said...

hargailah ayah kita selagi hayatnya masih ada. =)

anaMuslimah said...

salam ziarah dan baca entry , terima kasih sudi baca dan komen entry ana...smoga kita sama-sama mnjadi anak solehah untuk mereka...hargailah mereka selaggi ada...ucapkan sayang selagi sempat...